REFERANSER - PAY IT FORWARD

LÆRER

Pay it forward. For to år siden hadde jeg nettopp begynt som kontaktlærer for en god gjeng med åttende-klassinger. Vi jobba med etikk, og vi ønska å lage vårt eget prosjekt ut av det. I stedet for en pakkekalender på

skolen, hadde elevene som mål å gjøre en god gjerning hver dag, uten å få noe tilbake. Mange fikk nok smil og takk, men ikke betaling eller gjenytelser. Et av mine mål med arbeidet var at elevene lærte å se litt utenfor seg og sitt, og skjønne hvordan de kan påvirke omverdenen på en positiv måte. Elevene skrev logg om opplevelsene sine, og vi fikk besøk av Stig Morten som lyttet til våre erfaringer og delte egne erfaringer. I tillegg fikk vi Pay it forward-armbånd som ble veldig populære. Spesielt koselig var det at hele klassa sammen besøkte et gamlehjem. Det var rørende å se hvordan ungdommene gikk fra å føle det litt ukomfortabelt og "kleint", som de sier, til å gi masse av seg selv. Jeg vil på det varmeste anbefale andre skoleklasser å engasjere seg i lignende prosjekter, og bruke Pay it forward til å utfordre seg selv på en god måte. 

 

- Pernille, lærer 8. trinn

ELEV

Vi hadde PIF da vi gikk i 8.klasse, rundt juletider. Vi hadde i oppdrag at vi skulle glede noen i en viss periode uten å kreve noe tilbake. Jeg husker at når vi først fikk høre om dette så var det litt forskjellige meninger om det, men ​alle ble med på å

glede noen. Det var en spesiell ting vi gjorde under dette opplegget, og det var å besøke et lokalt gamlehjem. Vi forberedte oss litt i god tid og tenkte litt over hva vi skulle gjøre på den besøksdagen. Vi sang for dem, hadde med oss kaker og slo av en god prat med mange av dem. Vi hadde nettopp hatt swingkurs på skolen, så noen valgte å vise de hva vi hadde lært. Det var en kjempehyggelig ting å gjøre og det var kjempekoselig å kunne glede noen som kanskje ikke får så mye besøk rundt den tiden.

- Malin, elev 8. trinn